Deň s dievčatami z bufetu: Vieš, čo sa skrýva za pultom?

Bufet je miesto, kde každý z nás rád zavíta, keď dostane chuť na niečo dobré pod zub. Zaujímalo nás, ako práca v našom Vegget-e prebieha a čo všetko predchádza tomu, aby sme si my mohli vychutnali dobré jedlo. Majka, študentka našej fakulty, pracuje v bufete už druhý rok a nevie si to vynachváliť. Položili sme jej preto pár otázok, ktoré nám pomôžu odhaliť zákulisie Vegget-u.

Začneme tak zoširoka, čo ťa lákalo na práci u nás v bufete?
Na tejto práci ma v prvom rade lákala jej časová flexibilita. Smeny si totiž plánujeme týždeň dopredu podľa toho, ako máme rozvrh. Ak sa ale stane, že nám do toho niečo príde, vždy sa nájde dobrá duša medzi kolegyňami, ktorá smenu prevezme. Ďalším dôvodom, prečo som nastúpila do Vegget-u, bola možnosť spoznať nových ľudí, aj mimo môjho odboru. A, samozrejme, je tu aj praktická výhoda, že nemám prácu ďaleko od školy.

Ako si sa k tejto práci dostala? Môže tam ísť robiť ktokoľvek alebo len študenti FSEV?
Ponuku pracovať vo Vegget-e som dostala od svojej spolužiačky, ktorá tam tiež robila, no nakoľko odchádzala, hľadala za seba náhradu. Tak som si povedala, že to vyskúšam, veď nemám čo stratiť. Dnes som tu už druhý rok a nemenila by som. Pracujem s úžasnými ľuďmi, ktorí tvoria tú správnu pracovnú atmosféru, a to je podľa mňa niečo, čo by každému dodalo chuť pracovať.  Gro tímu tvoria prevažne študentky FSEV z rôznych odborov, no raz sme mali napríklad aj kolegyňu z Filozofickej fakulty, takže možnosť stať sa členom nášho tímu má ktokoľvek.

Ako prebieha deň v bufete? Od otvorenia až po uzávierku?
Vegget otvárame ráno o 7:30. Prvým krokom je zapnutie kávovaru a nachystanie surovín. Môžem potvrdiť, že všetky suroviny, ktoré ponúkame, sú čerstvé a kupované od lokálnych farmárov každý deň. Väčšinou sme tu ráno dve dievčatá. Jedna chystá vpredu kávy a druhá pripravuje v kuchyni čerstvé bagety. Neskôr nachystáme kuskus (po ňom je vždy veľký dopyt, haha). S ním je asi okrem polievky najviac práce, ale mňa to baví . Okrem toho pripravujeme raw pudingy, fresh vody a jogurty s rozmixovaným ovocím. Keď máme všetko nachystané a navarené, poumývame riady s kuchyňou a nevyužité suroviny starostlivo odložíme. Zvyšok dňa býva v bufete zväčša len jeden človek, ktorý sa venuje zákazníkom. Občas musí odbehnúť do kuchyne niečo dorobiť, ale pre ten prípad máme vpredu zvonček. Záver dňa venujeme umývaniu kávovaru, spočítaniu tržby, no a nakoniec, samozrejme, poodkladáme zvyšné produkty, stiahneme mrežu a zamkneme. Novinkou u nás ale je, že chladnička zostáva zapnutá aj po zatvorení bufetu, čo je o 17:00. Študenti, ktorí majú vyučovanie neskôr, tak majú možnosť kúpiť si niečo na jedenie, aj keď tam už dávno nie sme. Peniažky vloží do pohárika na chladničke a my si ich tam ďalšie ráno nájdeme.

Kto rozhoduje o tom, aké jedlo sa ponúka v určitý deň?
Náš “jedálny lístok” sa skladá z pevných jedál ako sú bagety, panino žemle, či raw pudingy. Ostatné obmieňame na základe sezóny. Nakoľko nekupujeme zeleninu a ovocie v supermarketoch, ale od lokálnych farmárov, musíme sa riadiť tým, čo práve dozrieva a aká je úroda. Od toho záleží, aké ovocie pomixujeme do našich jogurtov, či akú polievku v daný deň navaríme.

Vedia aj študenti/vyučujúci ovplyvniť, aké jedlo budete podávať, alebo je rozhodnutie čisto na vedúcich bufetu?
Ponuka dňa býva, ako som už spomínala, väčšinou pevná, avšak to, čo sa predáva, je ovplyvnené do veľkej miery práve našimi zákazníkmi. Na základe ich prianí sme do našej ponuky napríklad opäť zahrnuli polievky, napriek tomu, že sme to tento semester vôbec neplánovali. Takisto sme pridali nový druh bagety a žemličky, ktorá vyhovuje aj vegánom. V priebehu semestra dávame občas na lavice pred pultom krabicu, kde môžu ľudia anonymne vhadzovať papieriky s novými nápadmi na zlepšenie našich služieb.

Stalo sa vám, že za vami prišiel niekto s netypickou požiadavkou?
Netypická požiadavka? Haha… Zhodou okolností máme na fakulte jednu prednášajúcu, ktorá si pravidelne chodieva do bufetu pre jednu špecialitu aj po tom, čo sme ju vylúčili z našej ponuky. Ľudia ale za nami bežne chodia aj s takými požiadavkami, ktoré, dalo by sa povedať, nemajú nič spoločné s naším bufetom. Prídu si napríklad zohriať jedlo v mikrovlnke alebo si u nás nechajú odložené veci, pre ktoré si neskôr niekto príde a podobne. Myslím, že nás vnímajú skôr ako kamarátov než zamestnancov Vegget-u.

A na záver, zažili ste nejakú zvláštnu alebo zábavnú situáciu v bufete? Porozprávaj nám nejakú krátku príhodu.
Jediná príhoda, ktorá mi teraz napadá, je deň, keď sme mali v bufete neskutočný nával a nevedeli sme, čo skôr. Jeden pán si vypýtal hotdog, tak mu ho kolegyňa šla rýchlo nachystať do kuchyne, aby mohla čím skôr pomôcť vpredu obslúžiť ďalších zákazníkov. Uvarila teda párok, nachystala zeleninovú oblohu, syr, vyzeral jednoducho úžasne. Po chvíli sa ale pán zodvihol a mieril znova k nám. To sme už tušili, že niečo nie je v poriadku. Kolegyňa v tom zhone totiž nestiahla ochrannú šupku a hotdog mal tak nechcenú príchuť plastu. Samozrejme sme túto chybu napravili, zákazník dostal nový hotdog s ospravedlnením aj sladkou buchtičkou ako bonus. No a nám zostala úsmevná spomienka.

Autorka: LB
Foto: Majka