Aj študenti bojujú s prokrastináciou. 5 užitočných tipov ako ju poraziť.

Zdroj: https://unsplash.com/photos/unEmGQqdO7Q

Sedíte pri stole, pred vami ležia knihy, poznámky a iné učebné materiály. Čo urobíte? Zoberiete do ruky telefón a začnete si prechádzať instragramové stories všetkých ľudí, ktorých sledujete, a keď už ste videli všetko na instagrame, presuniete sa na facebook. Typický príklad obľúbenej prokrastinácie. Veď predsa všetko je zábavnejšie ako predstava memorovania 150 strán niečoho, čomu ani sami nerozumiete.

Prokrastinácia má avšak tendenciu dobehnúť študentov pár dní, niekedy dokonca len pár hodín pred deadlinom. O päť minút dvanásť si uvedomíte, že ste učeniu venovali len minimum času a začnete byť vo veľkom strese. A ako určite viete, stres je značný škodca, ktorý pôsobí negatívne na všetky oblasti nášho organizmu.

Aby ste sa úspešne vyhli prokrastinácii a následne stresu, držte sa týchto osvedčených rád ako prokrastináciu jednoducho premôcť.

1. Urobte si časový harmonogram

Je veľmi ťažké prinútiť sa k tomu, aby ste si zapamätali obrovské množstvo informácií naraz. Vytvorenie časového harmonogramu vám pomôže naplánovať si vaše študijné obdobie tak, aby ste mali každý deň presne stanovené množstvo učiva, ktoré chcete vedieť. Týmto spôsobom budete vedieť, koľko času denne potrebujete na učenie a získate motiváciu na splnenie vášho denného cieľa, vďaka ktorému vám zostane navyše voľný čas na sledovanie seriálov na Netflixe.

2. Odložte preč všetky veci, ktoré vás rozptyľujú

Nikdy sa nedokážete efektívne učiť, ak okolo vás ležia všetky predmety, ktoré vám dávajú možnosť nepozerať sa do kníh. Preto je dôležité aby ste odložili nabok váš telefón, iPad a hocijaké iné predmety, ktoré vám umožňujú scrollovať sociálne siete a polemizovať nad životmi druhých ľudí v takom množstve, aké vôbec nie je zdravé.

3. Neučte sa sami

Tento typ učebnej metódy je pre mňa najosvedčenejší, a preto ho chcem odporučiť aj vám. Keď ste sami, máte predsa len oveľa väčšiu tendenciu rozptyľovať sa, ako keď sa učíte s niekým. Či už je to iba jedna osoba alebo väčšia skupina ľudí, dokážete sa navzájom motivovať, pomáhať si s pojmami, ktoré nie sú pre vás zrozumiteľné, alebo naopak, vy môžete pomôcť niekomu, kto vôbec nechápe, čo sa deje. Navyše, je to skvelý spôsob, ako si utužiť vzťahy so spolužiakmi.

4. Zacvičte si jógu

Nie nadarmo sa svätí účel cvičenia jógy, keď sa študentom na hlavu kopí všetko, čo len môže. Aj keď jóga nemusí byť úplne pre každého, existujú aj iné spôsoby cvičenia, ktoré vás môžu zaujať a pomôcť vám. Pre mňa je jóga úplne super! Uvoľní vám nie len telo, ale aj myseľ, a navyše vám prostredníctvom dychových cvičení pomôže ukľudniť sa v ťažkom období. Stačí 30 minút efektívneho cvičenia denne a vaše telo a mozog budú pripravené podať ten najlepší výkon.

5. Robte si krátke ale pravidelné prestávky

Prestávky počas učenia sú veľmi dôležité. Pomôžu vám načerpať novú energiu, prevetráte si hlavu a okysličíte mozog, aby mohol naďalej fungovať na plné obrátky. Tieto prestávky by mali byt krátke, ale zato účinné. 15 minút strávených na čerstvom vzduchu, 20 minútový „šlofík“, alebo len tak sedieť a na chvíľu vypnúť hlavu. Tento spôsob nazývam aj rýchla regenerácia a je to super pri dlhodobom učení.

Tak ako ste sa rozhodli? Premôžete váš nezáujem a nechuť k učeniu a skúsite na vlastnej koži otestovať tieto rady? Ak áno, verím, že budete s výsledkami spokojní!

Autorka: Dominika Šoltésová